Biuletyn Informacji Publicznej

Biuletyn Informacji Publicznej - Lubuski Urząd Wojewódzki

Podgląd wersji

Podgląd wersji.
Data wytworzenia: 2022-11-14 13:32:14
Redaktor: Kubasik Joanna
Opis: Modyfikacja treści strony

Podstawowe informacje

Dokument paszportowy jest dokumentem uprawniającym do przekraczania granicy oraz potwierdzającym obywatelstwo polskie i tożsamość posiadacza. Dokumenty paszportowe stanowią własność Rzeczypospolitej Polskiej. Każdy obywatel polski ma prawo do posiadania jednego ważnego dokumentu paszportowego, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Wniosek o wydanie dokumentu paszportowego składa się osobiście w organie paszportowym w formie dokumentu wypełnionego i  utrwalonego przez organ paszportowy w postaci elektronicznej na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych zawartych w Rejestrze Dokumentów Paszportowych lub w rejestrze PESEL, podpisanego przez wnioskodawcę za pomocą urządzenia umożliwiającego elektroniczne złożenie podpisu.
Przy składaniu wniosku o wydanie dokumentu paszportowego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych, która ukończyła 5 lat, lub osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych jest wymagana obecność tej osoby.
Paszport odbiera się osobiście (w organie, w którym był złożony wniosek) z wyjątkiem osób małoletnich i ubezwłasnowolnionych całkowicie. Wówczas dokument może odebrać matka, ojciec lub opiekun prawny/kurator.
Podczas składania wniosku o paszport pobiera się odciski palców osoby, dla której dokument ma być wydany z wyjątkiem osób, które nie ukończyły 12. roku życia lub  osób, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.
W paszporcie zamieszcza się odwzorowanie własnoręcznego podpisu osoby, która ukończyła 12. rok życia, z wyjątkiem odwzorowania własnoręcznego podpisu osoby, która nie może złożyć podpisu, lub informację o jego braku.

Organ paszportowy nie przyjmie wniosku (o czym poinformuje na piśmie) w sytuacji gdy:

  • nie przedłożono fotografii spełniającej wymogi fotografii paszportowej;
  • nie przedłożono dokumentów sądowych potwierdzających uprawnienie do złożenia wniosku w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych - w przypadku wniosku składanego przez opiekuna prawnego lub kuratora;
  • osoba, której ma być wydany dokument paszportowy, odmówiła złożenia odcisków palców, jeżeli ich złożenie jest wymagane;
  • osoba, której ma być wydany dokument paszportowy, odmówiła złożenia podpisu, jeżeli jest on  wymagany.

Zmiana danych osobowych posiadacza paszportu
Dokument paszportowy unieważnia się z dniem następującym po upływie 120 dni od dnia dokonania w rejestrze PESEL zmiany danych zawartych w dokumencie paszportowym - nazwisko, imię (imiona), data urodzenia, płeć, numer PESEL.

Wydanie dokumentu paszportowego dla osoby małoletniej

Wydanie dokumentu paszportowego dla osoby małoletniej następuje na wniosek matki, ojca, opiekunów prawnych lub kuratora, zwanych dalej wnioskodawcą.
Wnioskować można w każdym punkcie paszportowym w kraju, bez względu na miejsce zameldowania/zamieszkania, z zastrzeżeniem, że w tym samym punkcie paszport będzie odbierany, natomiast za granicą w placówkach konsularnych.
W punkcie paszportowym wymagana jest obecność matki, ojca lub opiekunów prawnych/kuratora oraz osoby małoletniej, która ukończyła 5 lat - dzieci do 5 roku życia nie muszą być obecne.
Odbioru dokumentu paszportowego  małoletniego dokonuje matka/ojciec/opiekun prawny/kurator.
Matka i ojciec/opiekunowie prawni wyrażają zgodę na wydanie dokumentu paszportowego osobie małoletniej na wniosku elektronicznym sporządzonym przez pracownika punktu paszportowego, składając podpisy przy użyciu urządzenia umożliwiającego odwzorowanie podpisu własnoręcznego.
Paszport jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania, zaś wydany dziecku, które nie ukończyło 12 roku życia jest ważny 5 lat od daty jego wydania.

Wnioskodawca przedkłada:

  1. Ważny dowód osobisty lub ważny  dokument paszportowy wnioskodawcy, o ile został wydany.
  2. Ważny dokument paszportowy osoby małoletniej lub ważny dowód osobisty, o ile został wydany.
  3. Kolorową fotografię paszportową osoby małoletniej, wykonaną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o wydanie dokumentu paszportowego.
  4. Wydane przez sąd dokumenty potwierdzające uprawnienie do złożenia wniosku
    w imieniu osoby małoletniej - w przypadku wniosku składanego przez opiekuna prawnego lub kuratora.
  5. Dowód uiszczenia opłaty paszportowej na rachunek  Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.

KONTO BANKOWE:
72 1010 1704 0023 5222 3100 0000
z dopiskiem w tytule: opłata paszportowa dla (imię i nazwisko osoby ubiegającej się o paszport), np. „opłata paszportowa dla Jana Kowalskiego”.
Tabela opłat paszportowych do pobrania poniżej.

  1. Zgodę matki i ojca  bądź opiekuna prawnego osoby małoletniej na wydanie dokumentu paszportowego (która stanowi podstawę do wydania jednego dokumentu paszportowego)

  Wyjątki

  • zgoda nie jest wymagana od matki lub ojca, którzy zostali pozbawieni władzy rodzicielskiej albo których władza rodzicielska została zawieszona lub ograniczona w zakresie wyrażania zgody na wydanie dokumentu paszportowego (należy przedłożyć dokument potwierdzający pozbawianie, zawieszenie lub ograniczenie władzy w zakresie wyrażania zgody na wydanie dokumentu paszportowego).
  • w przypadku braku zgodności stanowisk matki i ojca lub niemożności uzyskania zgody jednego z nich, zgodę na wydanie dokumentu paszportowego zastępuje orzeczenie sądu rodzinnego, które przedkłada się do wniosku o wydanie dokumentu paszportowego (orzeczenie sądu rodzinnego stanowi podstawę do wydania jednego dokumentu paszportowego).
  • w przypadku zgonu jednego z rodziców należy przedłożyć akt zgonu.
  • w przypadku nieustalonego ojcostwa należy przedłożyć aktualny odpis zupełnego aktu urodzenia.

Zgodę wyraża się w jeden z poniższych sposobów:

  • na wniosku o wydanie dokumentu paszportowego (z podpisem dokonywanym przy użyciu urządzenia umożliwiającego odwzorowanie podpisu własnoręcznego),
  • na piśmie utrwalonym w postaci papierowej (opatrzonym podpisem, którego własnoręczność poświadczył organ paszportowy lub notariusz);
  • na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

 Oświadczenie rodzica powinno zawierać sformułowanie "wyrażam zgodę na wydanie dokumentu paszportowego mojemu dziecku..." oraz:

  • imię (imiona), nazwisko, numer PESEL, o ile został nadany, a w razie braku numeru PESEL - datę urodzenia oraz serię i numer ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby wyrażającej zgodę;
  • imię (imiona), nazwisko oraz numer PESEL, o ile został nadany, a w razie braku numeru PESEL - datę urodzenia osoby małoletniej, której dotyczy wniosek
    o wydanie dokumentu paszportowego;
  • wskazanie miejsca składania wniosku np. "wniosek paszportowy zostanie złożony w punkcie paszportowym...." - w przypadku zgody elektronicznej.

Elektroniczną zgodę należy przekazać do urzędu wojewódzkiego, w którym będzie składany wniosek paszportowy. Zgodę należy przekazać tylko w przypadku składania wniosku paszportowego przez drugiego rodzica/opiekuna prawnego. 

W przypadku ubiegania się o paszport tymczasowy lub paszport, o którym mowa w art. 46 ustawy o dokumentach paszportowych, należy przedłożyć dokumenty potwierdzające spełnienie ustawowych przesłanek. 

Wydanie dokumentu paszportowego dla osoby pełnoletniej

Wniosek o wydanie dokumentu paszportowego składa się osobiście, w formie dokumentu utrwalonego w postaci elektronicznej wypełnianego przez organ paszportowy.
Złożenie wniosku o wydanie dokumentu  paszportowego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby.
Wnioskować można w każdym punkcie paszportowym w kraju, bez względu na miejsce zameldowania/zamieszkania, natomiast za granicą w placówkach konsularnych.
Dokument paszportowy odbiera się osobiście w organie paszportowym, w którym został złożony wniosek o jego wydanie.
Paszport jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania

WYMAGANE DOKUMENTY:

  1. Ważny dokument paszportowy lub ważny dowód osobisty, o ile został wydany;
  2. Wydane przez sąd dokumenty potwierdzające uprawnienie do złożenia wniosku w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych - w przypadku wniosku składanego przez opiekuna prawnego lub kuratora oraz ważny dokument paszportowy lub ważny dowód osobisty,
    o ile został wydany, dla osoby znajdującej się pod opieką lub kuratelą,
  3. Kolorowa fotografia paszportowa osoby, której ma być wydany dokument paszportowy, wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o wydanie dokumentu paszportowego 
  4. Dowód uiszczenia opłaty paszportowej na rachunek bankowy Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp. i dokument potwierdzający prawo do obniżonej opłaty albo zwolnienia z opłaty.

KONTO BANKOWE:
72 1010 1704 0023 5222 3100 0000
z dopiskiem w tytule: opłata paszportowa dla (imię i nazwisko osoby ubiegającej się o paszport), np. „opłata paszportowa dla Jana Kowalskiego”.
Tabela opłat paszportowych do pobrania poniżej.

     

 

 
 
   
Co przygotować?

Przygotuj:

  • Kolorową fotografię o wymiarach 35x45mm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała70-80% fotografii; pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice z widocznymi brwiami, przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej z zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami
  • Odpis skrócony lub zupełny polskiego aktu małżeństwa - w przypadku ubiegania się o dokument paszportowy każdorazowo po zmianie nazwiska w wyniku zawarcia małżeństwa za granicą

Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku może dołączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy. Nakrycie głowy nie może zakrywać ani zniekształcać owalu twarzy.

Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączenia fotografii przedstawiającej osobę w okularach z ciemnymi szkłami jest orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat z powodu wrodzonej lub nabytej wady wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzeczeniu niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączenia fotografii przedstawiającej osobę w nakryciu głowy jest zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Wniosek o wydanie dokumentu paszportowego składa się osobiście. Obecność małoletniego jest obowiązkowa po ukończeniu 5 lat.

Tożsamość i obywatelstwo osoby składającej wniosek o wydanie paszportu albo paszportu tymczasowego organ paszportowy ustala na podstawie ważnego dokumentu paszportowego. W przypadku, gdy osoba nie posiada ważnego paszportu lub paszportu tymczasowego tożsamość i obywatelstwo ustalane jest na podstawie ważnego dowodu osobistego, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów osoba ta ma obowiązek posiadania dowodu osobistego.

Wniosek o wydanie dokumentu paszportowego osobie małoletniej składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów wraz z pisemną zgodą drugiego rodziców lub ustanowionego przez sąd opiekuna, poświadczoną za zgodność podpisu przez organ paszportowy lub notariusza (zgodę taką moze potwierdzić za granicą konul lub notariusz , który poświadczy wydany dokument klauzulą apostille).

Wniosek o wydanie dokumentu paszportowego osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską składają rodzice, a niepozostającej pod władzą rodzicielską składa opiekun ustanowiony przez sąd.

Odbiór dokumentu paszportowego następuje osobiście z wyjątkiem osoby małoletniej i ubezwłasnowolnionej całkowicie, dla których odbioru dokumentu paszportowego może dokonać jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów.

Jakie dokumenty muszę wypełnić? Musisz wypełnić wniosek o wydanie paszportu albo paszportu tymczasowego, wniosek należy pobrać w Oddziale Paszportów
Jak wypełnić dokumenty? Wniosek należy wypełnić czytelnie, w przypadku trudności z wypełnieniem wniosku informacji udzielają pracownicy Oddziału Paszportów
Ile muszę zapłacić?

Opłaty można dokonać:

  • przelewem na rachunek bankowy Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gorzowie Wielkopolskim,
  • w tytule opłaty paszportowej należy wpisać imię i nazwisko osoby, której dotyczy wniosek o wydanie paszportu.

 

Lubuski Urząd Wojewódzki
NBP O/O Zielona Góra
72 1010 1704 0023 5222 3100 0000

 

UWAGA!!!

Osoba posiadająca ważny dokument uprawniający do ulgi w opłacie paszportowej jest zobowiązana okazać ten dokument w dniu złożenia wniosku.

 

Wysokość opłaty:

 

  • 15 zł

    1) dzieci do 13 roku życia posiadające ogólnopolską Kartę Dużej Rodziny
  • 30 zł

    1) paszport biometryczny dla dzieci do 13 roku życia
    2) paszport tymczasowy wydany w przypadkach przewidzianych w ustawie (art. 23 ust. 1 pkt 3-6)
  • 35 zł

    1) młodzież od 13 do 25 roku życia posiadająca ogólnopolską Kartę Dużej Rodziny
  • 70 zł

    1) paszport dla uczniów (od 13 roku życia), studentów, emerytów, rencistów, kombatantów, osób niepełnosprawnych do 70 roku życia po okazaniu odpowiedniego ważnego dokumentu
    2) paszport dla współmałżonków emerytów, rencistów, osób niepełnosprawnych pozostających na ich wyłącznym utrzymaniu po przedłozeniu zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny w ZUS i legitymacji emeryta, rencisty, osoby niepełnosprawnej)
    3) osoby powyżej 25 roku życia posiadające ogólnopolską Kartę Dużej Rodziny
  • 140 zł

    1) paszport dla osób od 13 do 70 roku życia (w przypadku braku ulgi bądź dokumentu uprawniającego do ulgi w opłacie paszportowej)
  • bez opłaty

    1) paszport dla osób, które ukończyły 70 lat
  • podwyższona o 200%

    1) jeżeli posiadany ważny paszport został utracony lub zniszczony z przyczyn zawinionych przez jego posiadacza, np. opłata 420 zł (140 zł + 2x140 zł)

Opłatę za wydanie paszportu obniża się w przypadku wydania nowego  paszportu przed upływem terminu ważności dotychczas posiadanego paszportu  na skutek wystąpienia jednej z następujących okoliczności:

 

1) zmiany lub konieczności sprostowania nazwiska, imienia lub innych danych wpisywanych do paszportu;

2) zmiany wyglądu osoby posiadającej paszport, mogącej utrudnić ustalenie jej tożsamości,

3) braku w dotychczas posiadanym paszporcie miejsca na umieszczenie w nim wiz lub stempli poświadczających przekroczenie granicy.

 Opłatę za wydanie paszportu na skutek wystąpienia jednej z wymienionych wyżej okoliczności ustala się odejmując od opłaty obowiązującej w dniu złożenia wniosku o nowy paszport jedną dziesiątą część opłaty za każdy pełny rok pozostający do upływu ważności dotychczas posiadanego paszportu - w przypadku paszportu z terminem ważności 10 lat lub jedną piątą w przypadku wydania paszportu z terminem ważności 5 lat.

Kiedy złożyć dokumenty? W celu złożenia dokumentów należy dokonać rezerwacji wizyty na stronie: www.gov.pl/web/uw-lubuski/rezerwacja-wizyt
Gdzie załatwię sprawę?

Wniosek należy złożyć osobiście:

  • Oddział Paszportów i Migracji w Gorzowie Wlkp., ul. Jagiellończyka 8
  • Oddział Paszportów w Zielonej Górze, ul. Podgórna 7
Co zrobi urząd? Rozpatrzy wniosek i wyda paszport
Jaki jest czas realizacji?

Wydanie paszportu powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

Jak się odwołać?

Do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem Wojewody.

Informacje dodatkowe

Dodatkowe informacje uzyskasz:

  • Oddział Paszportów i Migracji w Gorzowie Wlkp., ul. Jagiellończyka 8
    tel. (95) 7851 857
  • tel. (95) 7851 513
  • tel. (95) 7851 522
    e-mail:
  • Oddział Paszportów w Zielonej Górze, ul. Podgórna 7
    tel. (95) 7851 535
    tel. (95) 7851 529
    e-mail:

 

Podstawa prawna
  • Ustawa z dnia 13 lipca 2006r. o dokumentach paszportowych (jt. Dz. U. z 2020r., poz. 617 ze zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentów paszportowych (Dz.U. z 2010r. Nr 152, poz.1026 ze zm.).
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 lutego 2010r. w sprawie opłat za wydanie dokumentu  paszportowego oraz ich zwrotu (Dz.U. z 2010r. Nr 25 poz.126).

 

Drukuj
Zamknij