Biuletyn Informacji Publicznej - Lubuski Urząd Wojewódzki
Data wytworzenia: | 2023-02-16 09:49:06 |
---|---|
Redaktor: | Maciążek Konrad |
Opis: | Modyfikacja treści strony |
Potwierdzenie prawa do rekompensaty za nieruchomość pozostawioną poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej
Co chcę załatwić?
Uzyskać decyzję potwierdzającą prawo do rekompensaty za nieruchomość pozostawioną poza obecnymi granicami państwa polskiego w wyniku wypędzenia z byłego terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub jego opuszczenia w związku z wojną rozpoczętą w 1939 r.
Kogo dotyczy?
Co przygotować?
2. Dowód, który świadczy o posiadaniu obywatelstwa polskiego przez właściciela pozostawionej nieruchomości na dzień 01.09.1939 r.
3. Dowody, które świadczą o posiadaniu obywatelstwa polskiego przez wszystkich uczestników postępowania, tj. dokumenty wydane przez władze polskie np. uwierzytelniona kserokopia dowodu osobistego lub paszportu.
4. Dowód potwierdzający datę i okoliczności opuszczenia byłego terytorium RP i datę przyjazdu na obecne terytorium RP przez właściciela pozostawionej nieruchomości (np. karta ewakuacyjna).
5. Dowody poświadczające wszystkie kolejne miejsca zamieszkania wszystkich uczestników postępowania (zaświadczenia z urzędu gminy, miasta).
6. W przypadku śmierci właściciela nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej do wniosku należy dołączyć postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku albo o dziale spadku lub notarialny akt poświadczenia dziedziczenia.
7. W przypadku uprzedniego nabycia na podstawie odrębnych przepisów, w ramach realizacji prawa do rekompensaty, własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa - dokumenty urzędowe poświadczające nabycie tych nieruchomości.
Jakie dokumenty muszę wypełnić?
Jak wypełnić dokumenty?
Zapewniamy pomoc przy wypełnianiu wszystkich dokumentów.
Ile muszę zapłacić?
Usługa jest zwolniona z opłat.
Kiedy złożyć dokumenty?
W przypadku złożenia niekompletnego wniosku Wojewoda wezwie do uzupełnienia wniosku w terminie 6-ciu miesięcy od dnia doręczenia wezwania. Jeżeli złożenie wymaganych dokumentów w oznaczonym terminie napotyka na trudności, możesz wystąpić z wnioskiem o zawieszenie postępowania.
Gdzie załatwię sprawę?
Dokumenty należy dostarczyć na adres:
Lubuski Urząd Wojewódzki w Gorzowie Wlkp.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami
ul. Jagiellończyka 8
66-400 Gorzów Wlkp.
Informacje odnośnie do prowadzonych spraw możesz uzyskać pod następującym numerem telefonu: 957 851 700 (sekretariat).
Co zrobi urząd?
Wojewoda dokona oceny spełnienia przez wnioskodawcę warunków ustawowych. Pozytywna ocena następuje w drodze postanowienia. W postanowieniu Wojewoda wzywa wnioskodawcę do:
Wojewoda rozstrzygnie sprawę w drodze decyzji.
UWAGA! Od 1 stycznia 2020 r. wypłaty gotówkowe rekompensat realizowane są tylko w wybranych placówkach Banku Pekao S.A.
Jaki jest czas realizacji?
Bezzwłoczne po złożeniu przez wnioskodawcę wszystkich wymaganych dokumentów.
Jak się odwołać?
Odwołanie od decyzji możesz złożyć do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem Wojewody w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Informacje dodatkowe
Wymagane dokumenty możesz uzyskać w:
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2097) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20051691418/U/D20051418Lj.pdf
[treść generowana dynamicznie]