Biuletyn Informacji Publicznej - Lubuski Urząd Wojewódzki
Data wytworzenia: | 2024-11-05 09:19:44 |
---|---|
Redaktor: | Jaskowska Lidia |
Opis: | Modyfikacja treści strony |
Na podstawie art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu tych danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) zwanego dalej Rozporządzeniem informujemy, że:
Z administratorem - Szefem Urzędu do Spraw Cudzoziemców - można kontaktować się także z Inspektorem Ochrony Danych w Urzędzie do Spraw Cudzoziemców pisząc na adres e-mail:
Z administratorem - Wojewodą Lubuskim - można kontaktować się także z Inspektorem Ochrony Danych w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim pisząc na adres e-mail: .
Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem wynikającym z przepisów ustawy regulującej Pani/Pana sprawę i jest niezbędne do jej rozpatrzenia. Dane osobowe przetwarzane będą w celu legalizacji pobytu, wydania dokumentów, wpisania zaproszenia do ewidencji zaproszeń na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e Rozporządzenia.
Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą zgodnie z art. 6 ust. 1 lit c, d i e Rozporządzenia albowiem jest to niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze oraz wykonania zadań realizowanych w ramach władzy publicznej powierzonej administratorowi lub może być niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej. Jeżeli Pani/Pana dane osobowe będą ujawniały pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych, lub będą danymi genetycznymi, danymi biometrycznymi lub danymi dotyczącymi zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej, przetwarzane będą zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. g, h, i i j Rozporządzenia. Zgodnie z tymi przepisami zakaz przetwarzania powyższych danych nie dotyczy przetwarzania, które:
Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa, a także podmiotom, z którymi Urząd do Spraw Cudzoziemców lub Lubuski Urząd Wojewódzki zawarł umowy powierzenia przetwarzania Pani/Pana danych osobowych.
Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane do państwa trzeciego (tj. poza terytorium Unii Europejskiej) lub organizacji międzynarodowych na zasadach określonych w przepisach prawa wyłącznie gdy państwa te oraz organizacje międzynarodowe zapewnią odpowiednie zabezpieczenia i pod warunkiem, że obowiązują w państwach tych i organizacjach międzynarodowych egzekwowalne prawa osób, których dane dotyczą oraz skuteczne środki ochrony prawnej.
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do swoich danych osobowych tj. prawo do uzyskania potwierdzenia, czy administrator przetwarza dane oraz informacji dotyczących takiego przetwarzania, a ponadto prawo do sprostowania danych jeżeli dane przetwarzane przez administratora są nieprawidłowe lub niekompletne, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do ograniczenia przetwarzania danych. W przypadku skorzystania z prawa do ograniczenia przetwarzania, dane osobowe można będzie przetwarzać w celu ochrony praw innej osoby fizycznej lub prawnej, lub z uwagi na ważne względy interesu publicznego Unii lub państwa członkowskiego.
Pani/Pana dane osobowe będą podlegały zautomatyzowanemu przetwarzaniu, jednakże decyzje w Pani/Pana sprawie nie będą zapadały w sposób zautomatyzowany, a Pani/Pana dane nie będą podlegały profilowaniu.
Pani/Pana dane osobowe administrowane przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców nie podlegają usunięciu
Pani/Pana dane osobowe administrowane przez Wojewodę Lubuskiego będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji wskazanego powyżej celu, w tym przez wymagany okres archiwizacji zgodny z kategorią archiwalną, wynikającą z Jednolitego rzeczowego wykazu akt organów zespolonej administracji rządowej w województwie i urzędów obsługujących te organy zgodnie z ustawą z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2018r. poz. 217).
W przypadku uznania, iż przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia, przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
COT KSI – centralny organ techniczny Krajowego Systemu Informatycznego – Komendant Główny Policji ̶ jako administrator danych, zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1041, z późn. zm.) – dalej ustawa o SIS i VIS, rozpatruje wnioski osób dotyczące przetwarzania ich danych osobowych w Systemie Informacyjnym Schengen (SIS) oraz Wizowym Systemie Informacyjnym (VIS).
Cel oraz podstawa prawna przetwarzania danych osobowych w SIS i VIS
Zapewnienie przy wykorzystaniu informacji przekazywanych za pośrednictwem tego systemu wysokiego poziomu bezpieczeństwa w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości Unii, w tym utrzymywanie bezpieczeństwa publicznego i porządku publicznego oraz zagwarantowanie bezpieczeństwa na terytorium państw członkowskich, a także zapewnienie stosowania postanowień:
- rozdziału 2 tytułu V części trzeciej TFUE w odniesieniu do przepływu osób na terytorium państw członkowskich (art. 1 rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1861 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie odpraw granicznych, zmiany konwencji wykonawczej do układu z Schengen oraz zmiany i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 (Dz. Urz. UE L 312 z 07.12.2018, str. 14, z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem 2018/1861);
- tytułu 4 i rozdziału 5 tytułu V części trzeciej TFUE w odniesieniu do przepływu osób
na terytorium państw członkowskich (art. 1 rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1862 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, zmiany i uchylenia decyzji Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1986/2006 i decyzji Komisji 2010/261/UE (Dz. Urz. UE L 312 z 07.12.2018, str. 56, z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem 2018/1862);
- ustawa o SIS i VIS.
Dane osobowe zawarte we wpisach w SIS mogą być przetwarzane w celach innych niż te, w których wpisy te zostały dokonane, jeżeli jest to związane z konkretną sprawą i uzasadnione potrzebą w zakresie zapobiegania bezpośredniemu poważnemu zagrożeniu porządku publicznego oraz bezpieczeństwa publicznego, lub gdy jest to uzasadnione poważnymi względami bezpieczeństwa narodowego lub koniecznością zapobieżenia poważnym przestępstwom.
- rozporządzenie (WE) nr 767/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) oraz wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi na temat wiz krótkoterminowych (rozporządzenie w sprawie VIS) (Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 60-81) – rozporządzenie ws. VIS;
- decyzja Rady 2004/512/WE z dnia 8 czerwca 2004 r. w sprawie ustanowienia Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) (Dz. Urz. UE L 213, z 15.6.2004, s. 5–7);
- decyzja Rady (WE) Nr 2008/633/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie dostępu wyznaczonych organów państw członkowskich i Europolu do Wizowego Systemu Informacyjnego (VIS) do celów jego przeglądania, w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i innym poważnym przestępstwom, ich wykrywania i ścigania (Dz. Urz. UE L 218/129 z 2008 r.) – decyzja ws. VIS;
Ogólny cel VIS został wskazany w art. 2 rozporządzenia ws. VIS, do którego należy poprawa realizacji wspólnej polityki wizowej, poprawa współpracy konsularnej i procesu konsultacji pomiędzy centralnymi organami wizowymi poprzez ułatwienie wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi o wnioskach i związanych z nimi decyzjach, w celu m. in.:
- uproszczenia procedury składania wniosków wizowych;
- zapobieżenia omijaniu kryteriów służących do określania, które państwo członkowskie odpowiada za rozpatrzenie wniosku;
- ułatwienia walki z nadużyciami;
- ułatwienia odpraw w przejściach granicznych na granicach zewnętrznych państw członkowskich i na terytorium państw członkowskich.
Decyzje podejmowane przez właściwe organy w celu rozpatrzenia wniosku wizowego, sprawdzenia autentyczności wizy lub spełnienia warunków wjazdu lub pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub Państw Członkowskich mogą się opierać wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu danych osobowych (art. 11 ust. 2 ustawy o SIS i VIS).
- art. 11 ust. 1 ustawy o SIS i VIS
Przetwarzanie danych może następować bez wiedzy i zgody osób, których dane dotyczą, oraz bez obowiązku ujawniania faktycznego celu zbierania danych.
- art. 26 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o przetwarzaniu danych osobowych w związku zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. poz. 125, z późn. zm.), zwana dalej ustawą p.d.o.z.p.
Nie przekazuje się żądanych informacji w odpowiedzi na wniosek oraz nie udostępnia danych osobowych, jeżeli mogłoby to powodować:
- ujawnienie informacji uzyskanych w wyniku czynności operacyjno-rozpoznawczych;
- utrudnienie lub uniemożliwienie rozpoznawania, zapobiegania, wykrywania lub zwalczania czynów zabronionych;
- utrudnienie prowadzenia postępowania karnego, karnego wykonawczego, karnego skarbowego lub w sprawach o wykroczenia lub wykroczenia skarbowe;
- zagrożenie życia, zdrowia ludzkiego lub bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- zagrożenie bezpieczeństwa narodowego, w tym obronności lub bezpieczeństwa oraz ekonomicznych podstaw funkcjonowania państwa;
- istotne naruszenie dóbr osobistych innych osób.
Jednakże administrator może przekazać osobie, której dane dotyczą, informacje w przypadku gdy ich ujawnienie byłoby niezbędne do ochrony życia lub zdrowia ludzkiego.
- art. 3 - 5 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1000, z późn. zm.), zwana dalej ustawą ODO w związku z art. 23 ust. 1 lit. a, c, d i lit. i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), zwane dalej RODO oraz z uwzględnieniem art. 11 ustawy o SIS i VIS.
Powyższe prawa do żądania od administratora dostępu do własnych danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania lub do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania wynikające z RODO są realizowane z zastrzeżeniem ograniczeń dostępu do żądanych informacji oraz danych osobowych oraz z zastrzeżeniem ograniczeń związanych z przetwarzaniem danych osobowych wynikających z ww. przepisów.
- art. 67 ust. 3 rozporządzenia 2018/1862 oraz art. 53 ust. 3 rozporządzenia 2018/1861.
Państwo członkowskie podejmuje decyzję o nieprzekazywaniu całości lub części informacji osobie, której dane dotyczą, zgodnie z prawem krajowym, w zakresie – a także przez tak długi okres – w jakim takie częściowe lub całkowite ograniczenie stanowi niezbędny i proporcjonalny środek w społeczeństwie demokratycznym, przy należytym uwzględnieniu praw podstawowych i uzasadnionych interesów osoby, której dane dotyczą, po to aby:
- uniemożliwić utrudnianie prowadzenia urzędowych lub sądowych dochodzeń, postępowań przygotowawczych lub procedur;
- uniemożliwić utrudnianie zapobiegania przestępstwom, ich wykrywania, prowadzenia w ich sprawie postępowań przygotowawczych lub ich ścigania lub wykonywania kar;
- chronić bezpieczeństwo publiczne;
- chronić bezpieczeństwo narodowe; lub
- chronić prawa i wolności innych osób.
W przypadkach, o których mowa w akapicie pierwszym państwo członkowskie bez zbędnej zwłoki informuje na piśmie osobę, której dane dotyczą, o odmowie lub ograniczeniu dostępu oraz o powodach takiej odmowy lub takiego ograniczenia. Informacje takie można pominąć, jeżeli ich przekazanie godziłoby w którykolwiek z celów określonych w lit. a-e akapitu pierwszego. Państwo członkowskie informuje osobę, której dane dotyczą, o możliwości wniesienia skargi do organu nadzorczego lub możliwości skorzystania ze środka ochrony prawnej przed sądem.
Prawo osób do informacji – informacja ogólna
Każdej osobie przysługuje prawo do:
- dostępu do własnych danych osobowych;
- sprostowania własnych nieprawidłowych danych/korekty błędnych danych;
- usunięcia własnych danych osobowych przetwarzanych niezgodnie z prawem;
- wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;
- wycofania zgody w dowolnym momencie na przetwarzanie dodanych danych osobowych (złożonej przez osobę pokrzywdzoną przywłaszczeniem tożsamości na uzupełnienie danych SIS), wyłącznie w przypadku przetwarzania danych dodatkowych wprowadzonych w celu:
- umożliwienia właściwemu organowi odróżnienia osoby, której tożsamość została przywłaszczona, od osoby, której ma dotyczyć wpis, oraz umożliwienia osobie, której tożsamość została przywłaszczona, udowodnienia swojej tożsamości i wykazania, że jej tożsamość została przywłaszczona.
Osoba może być reprezentowana przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania, zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r., poz. 572).
Zasady ustanowienia pełnomocnictwa procesowego określa art. 33 kpa, tj.:
- pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych;
- pełnomocnictwo powinno być zgłoszone na piśmie;
- pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.
W przypadku ustanowienia pełnomocnika do wniosku należy dołączyć oryginał właściwego pełnomocnictwa.
Adwokat lub radca prawny oraz rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy może sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu pełnomocnictwa.
- wniosek o dostęp do własnych danych osobowych przetwarzanych w SIS
W tym celu należy złożyć pisemny wniosek w języku polskim, który obligatoryjnie powinien zawierać:
Dodatkowo, w celu jednoznacznej identyfikacji danych, wnioskodawca może we wniosku podać:
W przypadku wątpliwości co do tożsamości osoby, która złożyła wniosek administrator może żądać dodatkowych informacji niezbędnych do potwierdzenia tożsamości osoby (art. 28 ustawa p.d.o.z.p. oraz art. 12 ust. 6 RODO).
- wniosek o sprostowanie własnych nieprawidłowych danych, usunięcie własnych danych osobowych przetwarzanych niezgodnie z prawem w SIS oraz wycofanie zgody na przetwarzanie dodanych danych osobowych (złożonej przez osobę pokrzywdzoną przywłaszczeniem tożsamości na uzupełnienie danych SIS).
W tym celu należy złożyć pisemny wniosek w języku polskim, który obligatoryjnie powinien zawierać:
- w przypadku sprostowania własnych nieprawidłowych danych przetwarzanych w SIS, proszę podać, jakie dane należy sprostować lub jakie są nieprawdzie i podać dane poprawne oraz wskazać uzasadnienie potwierdzające zasadność wniosku;
- w przypadku usunięcia własnych danych osobowych przetwarzanych niezgodnie z prawem w SIS proszę podać, jakie dane należy usunąć oraz wskazać uzasadnienie potwierdzające zasadność usunięcia tych danych;
- w przypadku wycofania zgody na przetwarzanie dodanych danych osobowych, (złożonej przez osobę pokrzywdzoną przywłaszczeniem tożsamości na uzupełnienie danych SIS) proszę we wniosku wyraźnie wskazać, że zgoda na przetwarzanie ww. danych z SIS została wycofana;
6. własnoręczny podpis osoby składającej wniosek.
Dodatkowo, w celu jednoznacznej identyfikacji danych, wnioskodawca może we wniosku podać:
W przypadku wątpliwości co do tożsamości osoby, która złożyła wniosek administrator może żądać dodatkowych informacji niezbędnych do potwierdzenia tożsamości osoby (art. 28 ustawy p.d.o.z.p. oraz art. 12 ust. 6 RODO).
Wniosek do COT KSI można skierować:
drogą pocztową:
Centralny Organ Techniczny KSI
Komenda Główna Policji
ul. Puławska 148/150
02-624 Warszawa
Polska
przez elektroniczną skrzynkę podawczą dostępną na stronie:
https://kgp.bip.policja.gov.pl/kgp/elektroniczna-skrzynka/11424,Elektroniczna-skrzynka-podawcza.html
Wzór wniosku:
W celu złożenia wniosku można skorzystać z formularza wniosku dotyczącego przetwarzania danych osobowych w SIS.
Wniosek o dostęp do własnych danych osobowych przetwarzanych w VIS
W tym celu należy złożyć pisemny wniosek w języku polskim, który obligatoryjnie powinien zawierać:
Dodatkowo, w celu jednoznacznej identyfikacji danych, wnioskodawca może we wniosku podać:
W przypadku wątpliwości co do tożsamości osoby, która złożyła wniosek administrator może żądać dodatkowych informacji niezbędnych do potwierdzenia tożsamości osoby (art. 28 ustawy p.d.o.z.p. oraz art. 12 ust. 6 RODO).
Wniosek o korektę błędnych danych przetwarzanych w VIS i usunięcie własnych danych osobowych bezprawnie przetwarzanych w VIS
W tym celu należy złożyć pisemny wniosek w języku polskim, który obligatoryjnie powinien zawierać:
- w przypadku korekty błędnych danych przetwarzanych w VIS, niezgodnych ze stanem faktycznym, proszę podać, jakie dane należy sprostować lub jakie są nieprawdzie i podać dane poprawne oraz wskazać uzasadnienie potwierdzające zasadność wniosku;
- w przypadku usunięcia danych osobowych bezprawnie przetwarzanych w VIS proszę podać, jakie dane należy usunąć oraz wskazać uzasadnienie potwierdzające zasadność usunięcia tych danych;
6. własnoręczny podpis osoby składającej wniosek.
Dodatkowo, w celu jednoznacznej identyfikacji danych, wnioskodawca może we wniosku podać:
- w przypadku wątpliwości co do tożsamości osoby, która złożyła wniosek administrator może żądać dodatkowych informacji niezbędnych do potwierdzenia tożsamości osoby (art. 28 ustawy p.d.o.z.p. oraz art. 12 ust. 6 RODO).
Wniosek do COT KSI można skierować:
drogą pocztową:
Centralny Organ Techniczny KSI
Komenda Główna Policji
ul. Puławska 148/150
02-624 Warszawa
Polska
przez elektroniczną skrzynkę podawczą dostępną na stronie:
https://kgp.bip.policja.gov.pl/kgp/elektroniczna-skrzynka/11424,Elektroniczna-skrzynka-podawcza.html
Wzór wniosku:
W celu złożenia wniosku można skorzystać z formularza wniosku dotyczącego przetwarzania danych osobowych w VIS.
Dane kontaktowe
w przypadku dodatkowych pytań dotyczących zasad składania wniosków do COT KSI
Telefon :
- 47 72 153 11
- 47 72 153 36
- 47 72 137 67
- 47 72 138 04
Prawo do wniesienia skargi
Każda osoba, której dane są przetwarzane w Systemie Informacyjnym Schengen lub Wizowym Systemie Informacyjnym ma prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) w przypadku stwierdzenia, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych lub gdy dane osobowe są przetwarzane niezgodnie z prawem. Szczegółowe informacje: www.uodo.gov.pl
Skargę do PUODO można skierować:
drogą pocztową:
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych
ul. Stawki 2
00-193 Warszawa
Polska
przez elektroniczną skrzynkę podawczą dostępną na stronie: www.uodo.gov.pl
Tekst źródłowy w zakresie przetwarzania danych osobowych w SIS, VIS - https://www.policja.pl/pol/sirene/prawo-osob-do-informac