Biuletyn Informacji Publicznej - Lubuski Urząd Wojewódzki
Data wytworzenia: | 2022-11-14 13:50:08 |
---|---|
Redaktor: | Kubasik Joanna |
Opis: | Modyfikacja treści strony |
Dokument paszportowy jest dokumentem uprawniającym do przekraczania granicy oraz potwierdzającym obywatelstwo polskie i tożsamość posiadacza. Dokumenty paszportowe stanowią własność Rzeczypospolitej Polskiej. Każdy obywatel polski ma prawo do posiadania jednego ważnego dokumentu paszportowego, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Wniosek o wydanie dokumentu paszportowego składa się osobiście w organie paszportowym w formie dokumentu wypełnionego i utrwalonego przez organ paszportowy w postaci elektronicznej na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych zawartych w Rejestrze Dokumentów Paszportowych lub w rejestrze PESEL, podpisanego przez wnioskodawcę za pomocą urządzenia umożliwiającego elektroniczne złożenie podpisu.
Przy składaniu wniosku o wydanie dokumentu paszportowego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych, która ukończyła 5 lat, lub osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych jest wymagana obecność tej osoby.
Paszport odbiera się osobiście (w organie, w którym był złożony wniosek) z wyjątkiem osób małoletnich i ubezwłasnowolnionych całkowicie. Wówczas dokument może odebrać matka, ojciec lub opiekun prawny/kurator.
Podczas składania wniosku o paszport pobiera się odciski palców osoby, dla której dokument ma być wydany z wyjątkiem osób, które nie ukończyły 12. roku życia lub osób, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.
W paszporcie zamieszcza się odwzorowanie własnoręcznego podpisu osoby, która ukończyła 12. rok życia, z wyjątkiem odwzorowania własnoręcznego podpisu osoby, która nie może złożyć podpisu, lub informację o jego braku.
Organ paszportowy nie przyjmie wniosku (o czym poinformuje na piśmie) w sytuacji gdy:
Zmiana danych osobowych posiadacza paszportu
Dokument paszportowy unieważnia się z dniem następującym po upływie 120 dni od dnia dokonania w rejestrze PESEL zmiany danych zawartych w dokumencie paszportowym - nazwisko, imię (imiona), data urodzenia, płeć, numer PESEL.
Wydanie dokumentu paszportowego dla osoby małoletniej następuje na wniosek matki, ojca, opiekunów prawnych lub kuratora, zwanych dalej wnioskodawcą.
Wnioskować można w każdym punkcie paszportowym w kraju, bez względu na miejsce zameldowania/zamieszkania, z zastrzeżeniem, że w tym samym punkcie paszport będzie odbierany, natomiast za granicą w placówkach konsularnych.
W punkcie paszportowym wymagana jest obecność matki, ojca lub opiekunów prawnych/kuratora oraz osoby małoletniej, która ukończyła 5 lat - dzieci do 5 roku życia nie muszą być obecne.
Odbioru dokumentu paszportowego małoletniego dokonuje matka/ojciec/opiekun prawny/kurator.
Matka i ojciec/opiekunowie prawni wyrażają zgodę na wydanie dokumentu paszportowego osobie małoletniej na wniosku elektronicznym sporządzonym przez pracownika punktu paszportowego, składając podpisy przy użyciu urządzenia umożliwiającego odwzorowanie podpisu własnoręcznego.
Paszport jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania, zaś wydany dziecku, które nie ukończyło 12 roku życia jest ważny 5 lat od daty jego wydania.
Wnioskodawca przedkłada:
KONTO BANKOWE:
72 1010 1704 0023 5222 3100 0000
z dopiskiem w tytule: opłata paszportowa dla (imię i nazwisko osoby ubiegającej się o paszport), np. „opłata paszportowa dla Jana Kowalskiego”.
Tabela opłat paszportowych do pobrania poniżej.
Wyjątki
Zgodę wyraża się w jeden z poniższych sposobów:
Oświadczenie rodzica powinno zawierać sformułowanie "wyrażam zgodę na wydanie dokumentu paszportowego mojemu dziecku..." oraz:
Elektroniczną zgodę należy przekazać do urzędu wojewódzkiego, w którym będzie składany wniosek paszportowy. Zgodę należy przekazać tylko w przypadku składania wniosku paszportowego przez drugiego rodzica/opiekuna prawnego.
W przypadku ubiegania się o paszport tymczasowy lub paszport, o którym mowa w art. 46 ustawy o dokumentach paszportowych, należy przedłożyć dokumenty potwierdzające spełnienie ustawowych przesłanek.
Wniosek o wydanie dokumentu paszportowego składa się osobiście, w formie dokumentu utrwalonego w postaci elektronicznej wypełnianego przez organ paszportowy.
Złożenie wniosku o wydanie dokumentu paszportowego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby.
Wnioskować można w każdym punkcie paszportowym w kraju, bez względu na miejsce zameldowania/zamieszkania, natomiast za granicą w placówkach konsularnych.
Dokument paszportowy odbiera się osobiście w organie paszportowym, w którym został złożony wniosek o jego wydanie.
Paszport jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania
WYMAGANE DOKUMENTY:
KONTO BANKOWE:
Lubuski Urząd Wojewódzki
NBP O/O Zielona Góra
72 1010 1704 0023 5222 3100 0000
z dopiskiem w tytule: opłata paszportowa dla (imię i nazwisko osoby ubiegającej się o paszport), np. „opłata paszportowa dla Jana Kowalskiego”.
Tabela opłat paszportowych do pobrania poniżej.
Paszport tymczasowy w kraju
Paszport tymczasowy wydaje się w nagłych przypadkach:
Należy przedłożyć dokumenty potwierdzających wystąpienie nagłych okoliczności, o których mowa powyżej.
Paszport tymczasowy wydaje się również osobom, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe, a przeszkoda ta ma charakter czasowy.
Opłata z wydanie paszportu tymczasowego - 30 zł.
Paszport tymczasowy jest ważny przez okres w nim wskazany, nie dłużej jednak niż przez 365 dni od daty jego wydania.
Przesłanki dysponowania dwoma ważnymi dokumentami paszportowymi - drugi paszport - art. 46 ustawy o dokumentach paszportowych
Tej samej osobie może zostać wydany drugi paszport w wyjątkowych przypadkach, w szczególności uzasadnionych:
Opłata za wydanie drugiego paszportu - 280 zł.
Drugi paszport jest ważny przez 3 lata od jego wydania.
1. Fotografia przedkładana do wniosku o wydanie dokumentu paszportowego:
2. Fotografię wykonuje się nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o wydanie dokumentu paszportowego.
3. Osoba na fotografii patrzy na wprost oraz ma naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłoniętą włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice.
4. Osoba na fotografii jest przedstawiona bez nakrycia głowy i bez okularów z ciemnymi szkłami.
Wyjątki
W przypadku przedłożenia fotografii, która nie spełnia określonych przepisami ustawy wymogów, wniosek o wydanie dokumentu paszportowego nie zostanie przyjęty - art. 45 ustawy o dokumentach paszportowych.
|
||
Kiedy złożyć dokumenty? | W celu złożenia dokumentów należy dokonać rezerwacji wizyty na stronie: www.gov.pl/web/uw-lubuski/rezerwacja-wizyt |
Gdzie załatwię sprawę? |
Wniosek należy złożyć osobiście:
|
Co zrobi urząd? | Rozpatrzy wniosek i wyda paszport |
Jaki jest czas realizacji? |
Wydanie paszportu powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy. |
Jak się odwołać? |
Do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem Wojewody. |
Informacje dodatkowe |
Dodatkowe informacje uzyskasz:
|
Podstawa prawna |
|