Klawisze Dostępności

  • Wersja kontrastowa: Alt + 1
  • Jak korzystać z BIP: Alt + 2
  • Menu Przedmiotowe: Alt + 3
  • Menu Podmiotowe: Alt + 4
  • Mapa Witryny: Alt + 5
  • Przejdź do treści strony: Alt + 6
Biuletyn Informacji Publicznej

Obowiązki pracodawcy

O czym powinien pamiętać pracodawca po uzyskaniu zezwolenia na pracę cudzoziemca.

  • Cudzoziemcowi można powierzyć pracę tylko i wyłącznie na warunkach wskazanych w zezwoleniu i tylko u pracodawcy, dla którego zezwolenie zostało wydane.
  • Pracodawca otrzymuje zezwolenie na pracę w 2 egzemplarzach – 1 z nich należy przekazać cudzoziemcowi.
  • Z cudzoziemcem umowa jest zawierana w formie pisemnej niezależnie od jej rodzaju, a umowa powinna być cudzoziemcowi przetłumaczona.
  • W umowie, na podstawie której cudzoziemiec będzie wykonywał pracę należy uwzględnić warunki wskazane w zezwoleniu – uwaga, praca na gorszych warunkach w świetle obowiązujących przepisów uważana jest za nielegalną.
  • W ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia pracy cudzoziemiec jest zgłaszany do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego.
  • W każdym miesiącu są odprowadzane składki do ZUS w wysokości odpowiadającej wynagrodzeniu.
  • Pracodawcę obowiązują przepisy Kodeksu Pracy.
  • Cudzoziemiec podejmujący pracę powinien posiadać ważny dokument podróży oraz dokument uprawniający go do pobytu w Polsce (wiza/ruch bezwizowy/karta pobytu przy czym tytuł pobytowy winien być powiązany z prawem do wykonywania pracy) – dane należy zweryfikować i przechowywać w aktach pracownika.
  • Pracodawca informuje cudzoziemca na temat postępowań administracyjnych związanych z zezwoleniem na pracę.

Ponadto pracodawca w terminie 7 dni pisemnie powiadamia wojewodę, który wydał zezwolenie na pracę, o następujących okolicznościach:

  1. Cudzoziemiec rozpoczął pracę o innym charakterze lub na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu na pracę – może to trwać łącznie do 30 dni w roku kalendarzowym;
  2. Nastąpiła zmiana siedziby lub miejsca zamieszkania, nazwy lub formy prawnej pracodawcy lub przejęcie zakładu pracy lub jego części przez innego pracodawcę;
  3. Nastąpiło przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę;
  4. Zmieniła się osoba reprezentująca pracodawcę, o której mowa w art. 88c ust. 6 pkt 3 ustawy – dotyczy zezwoleń typu C, D i E;
  5. Cudzoziemiec nie podjął pracy w okresie 3 miesięcy od początkowej daty ważności zezwolenia na pracę;
  6. Cudzoziemiec przerwał pracę na okres przekraczający 3 miesiące;
  7. Cudzoziemiec zakończył pracę wcześniej niż 3 miesiące przed upływem okresu ważności zezwolenia na pracę.

Redakcja strony: Obowiązki pracodawcyRejestr zmian

Drukuj Liczba odwiedzin: 2539

Obsługa i nadzór techniczny: IntraCOM.pl

Biuletyn Informacji Publicznej Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego z certyfikatem „SERWIS BEZ BARIER”