Postępowanie w sprawach udzielania ulg w spłacie należności z tytułu kar i opłat legalizacyjnych nakładanych przez inspektorów nadzoru budowlanego (rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności, bądź umorzenie w całości lub w części).
Gdzie należy złożyć wniosek?
-
Przesłać na adres:Lubuski Urząd Wojewódzki
Wydział Budżetu i Finansów
Jagiellończyka 8
66-400 Gorzów Wielkopolski -
Złożyć osobiście w Punkcie Obsługi Klienta Urzędu (adres jak wyżej).
-
Przesłać na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą Urzędu – adres skrytki: /43emu4tg7l/SkrytkaESP (wniosek przesłany tą drogą powinien być podpisany profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym).
Co powinien zawierać wniosek?
- Imię i nazwisko.
- Adres pocztowy.
- Żądanie wraz z jego uzasadnieniem.
Wniosek powinien być podpisany oraz szczegółowo umotywowany. Należy wykazać w nim „ważny interes” wnioskodawcy lub „interes publiczny”, który przemawia za udzieleniem ulgi. Należy w nim wskazać wszystkie szczególne okoliczności, które mogą decydować o udzieleniu ulgi (np. przypadki losowe).
Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku?
Osoby fizyczne:
- Oświadczenie o stanie finansowym i majątkowym (wzór z załączniku poniżej), zawierające m.in.:
- oświadczenie o liczbie i pokrewieństwie osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym;
- oświadczenie wnioskodawcy o stanie majątku wspólnego lub majątków odrębnych (nieruchomości, samochody, stan środków zgromadzonych na rachunkach bankowych);
- oświadczenie wnioskodawcy o stanie zadłużenia.
- Dokumenty potwierdzające źródła i wysokość osiąganych przez wnioskodawcę oraz osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym dochodów, w tym:
- zaświadczenie z zakładu pracy o zatrudnieniu i wynagrodzeniu (w tym z tytułu umowy zlecenia);
- odcinki emerytury/renty;
- dokumenty potwierdzające wysokość otrzymywanych świadczeń socjalnych, alimentów;
- oświadczenia o innych źródłach dochodów (w tym z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, najmu, dzierżawy itp.) albo ich braku;
- zaświadczenie z urzędu skarbowego o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym poprzedzającym rok złożenia wniosku;
- zaświadczenie z urzędu pracy w przypadku, gdy wnioskodawca bądź osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym posiadają status osoby bezrobotnej.
- Dokumenty o stanie majątku wspólnego i majątku odrębnego wnioskodawcy dotyczącego w szczególności:
- posiadanych nieruchomości i rzeczy ruchomych;
- stanu rachunków bieżących i oszczędnościowych;
- posiadanych pożyczek i kredytów.
- Rachunki przedstawiające wysokość ponoszonych wydatków związanych z utrzymaniem domu, mieszkania, rodziny.
- Oświadczenie wnioskodawcy o odpowiedzialności karnej za zeznanie nieprawdy.
- Inne dokumenty mające znaczenie w sprawie.
Osoby prowadzące działalność gospodarczą:
- Oświadczenie o stanie finansowym i majątkowym wraz z dokumentami potwierdzającymi zawarte w nim informacje (wzór w załączniku poniżej).
- Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
- Zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON oraz numerze identyfikacji podatkowej NIP.
- Informację o średniej liczbie zatrudnionych osób.
- Sprawozdania finansowe za rok poprzedzający rok złożenia wniosku oraz ostatni (bieżący) okres rozliczeniowy poprzedzający złożenie wniosku, sporządzane zgodnie z przepisami o rachunkowości, w tym:
- bilans,
- rachunek zysków i strat,
- zestawienie należności i zobowiązań,
- zestawienie środków trwałych prowadzonej działalności gospodarczej wraz z informacją o ewentualnych obciążeniach (zastaw, hipoteka itd.).
- W przypadku nieprowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości - dokumenty przedstawiające przychody, koszty działalności gospodarczej, dochód za rok poprzedzający rok złożenia wniosku oraz ostatni (bieżący) okres rozliczeniowy poprzedzający złożenie wniosku (szczegółowe zestawienia wraz z opisem z jakiego tytułu osiągnięto przychody, poniesiono koszty).
- Informację o uzyskanej pomocy de minimis, w roku, w którym wnioskodawca ubiega się o pomoc oraz w ciągu 3 lat poprzedzających złożenie wniosku albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie oraz przedstawienie informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis zgodnie z formularzem dotyczącym uzyskanej pomocy de minimis (wzór w załączniku poniżej).
- Oświadczenie wnioskodawcy o odpowiedzialności karnej za zeznanie nieprawdy.
- Inne dokumenty mające znaczenie w sprawie.
Osoby fizyczne prowadzące gospodarstwo rolne:
- Oświadczenie o stanie finansowym i majątkowym wraz z dokumentami potwierdzającymi zawarte w nim informacje (wzór w załączniku poniżej).
- Zaświadczenie z urzędu gminy o wielkości gospodarstwa i uzyskanych dochodach.
- Informację odnośnie uzyskania w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku:
- płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
- zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego w produkcji rolnej.
- Informację o profilu prowadzonego gospodarstwa rolnego (uprawa roślin, hodowla zwierząt) z określeniem wielkości posiadanych zasobów, bądź ilości hodowanych zwierząt.
- Informację o uzyskanej pomocy de minimis, w roku, w którym wnioskodawca ubiega się o pomoc oraz w ciągu 3 lat poprzedzających złożenie wniosku albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie oraz przedstawienie informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis zgodnie z formularzem dotyczącym uzyskanej pomocy de minimis (wzór w załączniku poniżej).
- Oświadczenie wnioskodawcy o odpowiedzialności karnej za zeznanie nieprawdy.
- Inne dokumenty mające znaczenie w sprawie.
Jakie opłaty należy uiścić?
Wydanie decyzji w sprawie przyznania lub odmowy przyznania ulgi w spłacie należności budżetowych dokonane na wniosek strony podlega opłacie skarbowej w wysokości 10,00 złotych.
Opłatę skarbową należy uiścić na rachunek bankowy:
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Sikorskiego 3-4
66-400 Gorzów Wielkopolski,
nr 44 1020 5402 0000 0302 0325 6575
lub bezkosztowo w kasie Urzędu Miasta Gorzowa Wielkopolskiego, a także w Oddziałach Banku PKO BP S.A. w Gorzowie Wielkopolskim, znajdujących się przy ulicy Mickiewicza 7A, ulicy Górczyńskiej 21 lub ulicy Sikorskiego 130.
W tytule wpłaty proszę wpisać: "opłata skarbowa za wydanie decyzji administracyjnej w sprawie przyznania ulgi w spłacie kary lub opłaty legalizacyjnej nałożonej postanowieniem PINB z dnia …, nr ..."
Oryginał dowodu zapłaty powinien zostać dołączony do wniosku (może zostać przesłany łącznie z oświadczeniem o stanie finansowym i majątkowym). Jeżeli nie zostanie spełniony obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej i potwierdzenie dokonania wpłaty nie zostanie dostarczone do Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gorzowie Wielkopolskim (albo nie zostanie przedstawiony dowód potwierdzający podstawę do zwolnienia z opłaty skarbowej), wówczas dokonanie czynności urzędowej zostanie zaniechane, a złożone podanie będzie podlegać zwrotowi.
Jaki jest czas załatwienia sprawy?
Decyzja administracyjna powinna zostać wydana w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku. Termin ten może jednak ulec zmianie.
Jak można się odwołać?
Od decyzji można się odwołać, za pośrednictwem Wojewody Lubuskiego, do Ministra Finansów, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2023 r. poz. 775); - Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383);
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. – o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270);
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. – o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2111);
- Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. – w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. z 2007 r. nr 187 poz. 1330);
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. z 2021 r. poz. 703);
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024 r. poz. 40);
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie i rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. nr 53 poz. 312).
Załączniki:
- Oświadczenie o stanie finansowym i majątkowym.
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.
- Instrukcja wypełnienia tabeli w części D formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie inną niż pomoc de minims w rolnictwie lub rybołówstwie.
Redakcja podstrony
- Podmiot udostępniający informację
- Lubuski Urząd Wojewódzki
- Pierwsza publikacja
- Czapska Katarzyna 2024-03-27 12:03
- Aktualizacja publikacji
- Czapska Katarzyna 2024-11-19 11:11
- Wytworzenie publikacji
- Magdalena Ratajczak 2024-04-04 11:11
- Zatwierdzenie
- Anna Maszkiewicz-Stawiarska 2024-04-04 11:11