Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego
KARTA USŁUGI
Uzyskanie wpisu, wpisu zmian lub wykreślenia danych w Centralnym Rejestrze Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego (zwanego Rejestrem)
Jaką sprawę chcę załatwić?
Co można uzyskać:
- wpis do ww. Rejestru osobę wykonującą/ zamierzającą wykonywać zawód medyczny/ w trakcie kształcenia objęte obowiązkiem rejestracji,
- zmianę wpisu danych w ww. Rejestrze osób już zarejestrowanych,
- wykreślenie z ww. Rejestru osobę, która utraciła uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego.
Kogo dotyczy?
Osób wykonujących następujący zawód medyczny:
- asystentka stomatologiczna,
- dietetyk,
- elektroradiolog,
- higienistka stomatologiczna,
- instruktor terapii uzależnień,
- opiekun medyczny,
- optometrysta,
- ortoptystka,
- podiatra,
- profilaktyk,
- protetyk słuchu,
- technik farmaceutyczny,
- technik masażysta,
- technik ortopeda,
- technik sterylizacji medycznej,
- terapeuta zajęciowy.
Co przygotować?
Wnioskodawca musi posiadać podpis elektroniczny potwierdzony profilem zaufanym/Aplikacja mObywatel/bankowość elektroniczna/e-dowód/USE eID/, który składa się za pośrednictwem Rejestru, na stronie internetowej: https://rizm.ezdrowie.gov.pl/
Do wniosku należy załączyć:
- odwzorowane cyfrowo dokumenty potwierdzające wykształcenie i kwalifikacje w zawodzie medycznym, tj.:
- DYPLOMU/CERTYFIKATU/ŚWIADECTWA potwierdzającego kwalifikacje w ZAWODZIE MEDYCZNYM wymagane zgodnie z załącznikiem pkt 1-16 do ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. (Dz.U. 2023, poz. 1972);
- ŚWIADECTWA ukończenia wskazanej we wniosku SZKOŁY/UCZELNI/ KURSU w ZAWODZIE MEDYCZNYM, w przypadku szkoły policealnej kształcącej w zawodzie medycznym - dwie strony świadectwa - włącznie ze stroną z wyszczególnieniem przedmiotów kierunkowych (bez ocen klasyfikacyjnych), realizowanych w wymaganym okresie nauczania, w przypadku braku na pierwszej stronie świadectwa wyszczególnienia ukończonego kierunku kształcenia.
Uwaga!!!
- Wnioski rozpatrywane są według kolejności wpływu oraz kompletności (każdy wniosek musi posiadać komplet wymaganych dokumentów);
- Wnioski odesłane do uzupełnienia (za każdym razem) przesuwają się w systemie Rejestru na ostatnią pozycję wniosków wpływających.
Jakie dokumenty muszę wypełnić?
Wniosek składa się wyłącznie w formie elektronicznej po zalogowaniu w systemie Rejestru - znajdującego się na stronie Rejestry e-Zdrowia.
Składając wniosek elektroniczny wnioskodawca musi wprowadzić m. in. nazwę wykonywanego zawodu, dane osobowe oraz dane dotyczące wykształcenia lub kwalifikacji.
Wraz z wnioskiem o wpis do Rejestru należy złożyć o oświadczenie następującej treści:
- "Oświadczam, że władam językiem polskim w mowie i piśmie w zakresie niezbędnym do wykonywania zawodu medycznego",
oraz
- "Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
Jak wypełnić dokumenty?
Wniosek o wpis do Rejestru należy wypełnić zgodnie z wytycznymi Podręcznika Użytkownika Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodów Medycznych Pracownik Medyczny – który znajduje się na stronie internetowej rizm ezdrowie w zakładce „pracownik medyczny”.
Ile muszę zapłacić?
Osoba ubiegająca się o wpis do Rejestru, obowiązania jest do uiszczenia opłaty w wysokości 100 zł za każdy nowo złożony wniosek o wpis do rejestru. Opłatę za wpis do Rejestru, należy dokonywać z tytułem „opłata za złożenie wniosku o wpis zawodu medycznego” na podany numer rachunku:
72 1010 1704 0023 5222 3100 0000
Uwaga!!!
- Organowi rejestrowemu (wojewodzie) należy przedstawić dowód opłaty, za każdy nowo złożony wniosek.
- Zmiana danych objętych Rejestrem oraz wykreślenie z rejestru nie podlegają opłacie.
Kiedy złożyć dokumenty?
- Wnioski o wpis do Rejestru do Wojewody Lubuskiego można składać od 26 marca 2024 r. Osoby, które w tym terminie spełniały warunki uprawniające do uzyskania wpisu do Rejestru były zobowiązane do złożenia wniosku o wpis do Rejestru nie później niż do 26 września 2024 r. (co gwarantuje tym osobom uzyskanie wpisu do 26 marca 2025 r. i co ważne w tym okresie osoby te mogą wykonywać zawód medyczny bez uzyskania wpisu do ww. Rejestru).
Uwaga!!!
Złożenie wniosku po 26 marca 2025 r. przez osoby, które na dzień wejścia w życie ustawy spełniały wymogi niezbędne do wykonywania danego zawodu medycznego uniemożliwi uzyskanie przedmiotowego wpisu.
- Wnioski pozostałych osób (np. po zakończeniu szkoły i uzyskaniu stosownych kwalifikacji zawodowych), które będą zainteresowane uzyskaniem wpisu do ww. Rejestru powinny złożyć taki wniosek - będzie on rozpatrzony według procedury i w terminach określonych w ustawie.
- Po zarejestrowaniu się osób w ww. Rejestrze, w przypadku wystąpienia zmiany danych, należy w terminie 30 dni od dnia powstania tych zmiany złożyć wniosek o zmianę danych w Rejestrze.
Gdzie załatwię sprawę?
Aplikacja do wypełniania wniosku znajduje się na stronie internetowej Rejestru znajdującego się na stronie Rejestry e-Zdrowia.
Rejestr niektórych zawodów medycznych dla mieszkańców województwa lubuskiego prowadzi Wydział Zdrowia Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego, ul. Jagiellończyka 8, 66-400 Gorzów Wielkopolski.
- Informację o prowadzonych sprawach można uzyskać pod numerami telefonów: 95 7851 156, 95 7851 189 lub 95 7851 155 od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00 do 11.00.
Pomoc techniczna:
- Pomoc techniczną w zakresie Rejestru można uzyskać telefoniczne pod nr 19 239, 22 19 239 lub 515 239 239 oraz mailowo pod adresem:
rizm-erwis.ezdrowie@cez.gov.pl (link wysyła e-mail). - Pomoc techniczna świadczona jest całodobowo, przez 7 dni w tygodniu (również w święta).
Co zrobi urząd?
- Organ rejestrowy, dokonuje weryfikacji poprawności wniosku oraz składanych dokumentów.
- W przypadku stwierdzenia braków formalnych we wniosku, organ rejestrowy wzywa osobę do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia przekazania w rejestrze informacji o konieczności uzupełnienia braków, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
- W przypadku niewniesienia opłaty, organ rejestrowy wzywa osobę do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia przekazania w rejestrze informacji o konieczności uzupełnienia braków, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
- Po weryfikacji i potwierdzeniu niezbędnych danych zawartych we wniosku, organ rejestrowy dokonuje wpisu do rejestru i nadaje indywidualny identyfikator wpisu.
Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wpisu Zawodów Medycznych jest jawny częściowo i dostępny pod tym linkiem - istnieje możliwość wyszukiwania, przeglądania i drukowania.
Jaki jest czas realizacji?
Zaświadczenie ma postać wydruku z systemu teleinformatycznego i może je uzyskać jedynie osoba wpisana do Rejestru i nadania indywidualnego identyfikatora wpisu, po pozytywnie zakończonej weryfikacji.
Jak się odwołać?
Odmowa wpisu do rejestru, zmiany danych w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru następuje w drodze decyzji, w przypadkach tj.:
- utrata albo ograniczenia zdolności do czynności prawnych;
- pozbawienie praw publicznych;
- prawomocnego skazania za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
- pozbawienia uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego.
Od decyzji służy odwołanie do Ministra Zdrowia za pośrednictwem Wojewody Lubuskiego, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, wnioskodawca może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez wnioskodawca postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Informacje dodatkowe
Utworzony na mocy przepisów ustawy Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego prowadzony jest przez Ministra Zdrowia.
Administratorem danych zawartych w rejestrze jest Minister Zdrowia, a dane osób wykonujących zawody medyczne są udostępniane ministrowi właściwemu do spraw zdrowia przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby wykonującej zawód medyczny, a w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie właściwego wojewody – Wojewodę Mazowieckiego.
Rejestr jest częściowo jawny, w zakresie danych i informacji dotyczących osoby wykonującej zawód medyczny, to jest:
- numeru wpisu,
- indywidualnego identyfikatora wpisu,
- daty wpisu,
- nazwy wykonywanego zawodu medycznego,
- imienia i nazwiska osoby wykonującej zawód medyczny,
- nazwy i adresu miejsca wykonywania zawodu medycznego,
- informacji o zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego,
- informacji o zaprzestaniu wykonywania zawodu medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- informacji o wznowieniu wykonywania zawodu medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- dacie utraty uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego
wraz z podaniem przyczyny, - informacji o tymczasowym zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego albo o ograniczeniu zakresu czynności w jego wykonywaniu.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1972).
Redakcja podstrony
- Podmiot udostępniający informację
- Lubuski Urząd Wojewódzki
- Pierwsza publikacja
- Litwin Anna 2024-03-14 11:58
- Aktualizacja publikacji
- Zabiszak Tomasz 2024-10-01 15:02
- Wytworzenie publikacji
- Anna Florczak 2024-10-01 15:02
- Zatwierdzenie
- Anna Duczapska 2024-10-01 15:02