• język migowy
BIP
Grafika BIP
Strona główna/Zdrowie/Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu (..)

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego

KARTA USŁUGI

Uzyskanie wpisu, wpisu zmian lub wykreślenia danych w Centralnym Rejestrze Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego (zwanego Rejestrem)

Jaką sprawę chcę załatwić?

Co można uzyskać:

  • wpis do ww. Rejestru osobę wykonującą/ zamierzającą wykonywać zawód medyczny/ w trakcie kształcenia objęte obowiązkiem rejestracji,
  • zmianę wpisu danych w ww. Rejestrze osób już zarejestrowanych,
  • wykreślenie z ww. Rejestru osobę, która utraciła uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego.

Kogo dotyczy?

Osób wykonujących następujący zawód medyczny:

  1. asystentka stomatologiczna,
  2. dietetyk,
  3. elektroradiolog,
  4. higienistka stomatologiczna,
  5. instruktor terapii uzależnień,
  6. opiekun medyczny,
  7. optometrysta,
  8. ortoptystka,
  9. podiatra,
  10. profilaktyk,
  11. protetyk słuchu,
  12. technik farmaceutyczny,
  13. technik masażysta,
  14. technik ortopeda,
  15. technik sterylizacji medycznej,
  16. terapeuta zajęciowy.

Co przygotować?

Wnioskodawca musi posiadać podpis elektroniczny potwierdzony profilem zaufanym/Aplikacja mObywatel/bankowość elektroniczna/e-dowód/USE eID/, który składa się za pośrednictwem Rejestru, na stronie internetowej: https://rizm.ezdrowie.gov.pl/

Do wniosku należy załączyć:

  • odwzorowane cyfrowo dokumenty potwierdzające wykształcenie i kwalifikacje w zawodzie medycznym, tj.:
  1. DYPLOMU/CERTYFIKATU/ŚWIADECTWA potwierdzającego kwalifikacje w ZAWODZIE MEDYCZNYM wymagane zgodnie z załącznikiem pkt 1-16 do ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. (Dz.U. 2023, poz. 1972);
  2. ŚWIADECTWA ukończenia wskazanej we wniosku SZKOŁY/UCZELNI/ KURSU w ZAWODZIE MEDYCZNYM, w przypadku szkoły policealnej kształcącej w zawodzie medycznym - dwie strony świadectwa - włącznie ze stroną z wyszczególnieniem przedmiotów kierunkowych (bez ocen klasyfikacyjnych), realizowanych w wymaganym okresie nauczania, w przypadku braku na pierwszej stronie świadectwa wyszczególnienia ukończonego kierunku kształcenia.

Uwaga!!!

  • Wnioski rozpatrywane są według kolejności wpływu oraz kompletności (każdy wniosek musi posiadać komplet wymaganych dokumentów);
  • Wnioski odesłane do uzupełnienia (za każdym razem) przesuwają się w systemie Rejestru na ostatnią pozycję wniosków wpływających.

Jakie dokumenty muszę wypełnić?

Wniosek składa się wyłącznie w formie elektronicznej po zalogowaniu w systemie Rejestru  - znajdującego się na stronie Rejestry e-Zdrowia.

Składając wniosek elektroniczny wnioskodawca musi wprowadzić m. in. nazwę wykonywanego zawodu, dane osobowe oraz dane dotyczące wykształcenia lub kwalifikacji.

Wraz z wnioskiem o wpis do Rejestru należy złożyć o oświadczenie następującej treści:

  • "Oświadczam, że władam językiem polskim w mowie i piśmie w zakresie niezbędnym do wykonywania zawodu medycznego",

oraz

  • "Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.

Jak wypełnić dokumenty?

Wniosek o wpis do Rejestru należy wypełnić zgodnie z wytycznymi Podręcznika Użytkownika Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodów Medycznych Pracownik Medyczny – który znajduje się na stronie internetowej rizm ezdrowie w zakładce „pracownik medyczny”.

Ile muszę zapłacić?

Osoba ubiegająca się o wpis do Rejestru, obowiązania jest do uiszczenia opłaty w wysokości 100 zł za każdy nowo złożony wniosek o wpis do rejestru. Opłatę za wpis do Rejestru, należy dokonywać z tytułem „opłata za złożenie wniosku o wpis zawodu medycznego” na podany numer rachunku:

72 1010 1704 0023 5222 3100 0000

Uwaga!!!

  • Organowi rejestrowemu (wojewodzie) należy przedstawić dowód opłaty, za każdy nowo złożony wniosek.
  • Zmiana danych objętych Rejestrem oraz wykreślenie z rejestru nie podlegają opłacie.

Kiedy złożyć dokumenty?

  • Wnioski o wpis do Rejestru do Wojewody Lubuskiego można składać od 26 marca 2024 r. Osoby, które w tym terminie spełniały warunki uprawniające do uzyskania wpisu do Rejestru były zobowiązane do złożenia wniosku o wpis do Rejestru nie później niż do 26 września 2024 r. (co gwarantuje tym osobom uzyskanie wpisu do 26 marca 2025 r. i  co ważne w tym okresie osoby te mogą wykonywać zawód medyczny bez uzyskania wpisu do ww. Rejestru).

Uwaga!!!   

Złożenie wniosku po 26 marca 2025 r. przez osoby, które na dzień wejścia w życie ustawy spełniały wymogi niezbędne do wykonywania danego zawodu medycznego uniemożliwi uzyskanie przedmiotowego wpisu.

  • Wnioski pozostałych osób (np. po zakończeniu szkoły i uzyskaniu stosownych kwalifikacji zawodowych), które będą zainteresowane uzyskaniem wpisu do ww. Rejestru powinny złożyć taki wniosek - będzie on rozpatrzony według procedury i w terminach określonych w ustawie.
  • Po zarejestrowaniu się osób w ww. Rejestrze, w przypadku wystąpienia zmiany danych, należy w terminie 30 dni od dnia powstania tych zmiany złożyć wniosek o zmianę danych w Rejestrze.

Gdzie załatwię sprawę?

Aplikacja do wypełniania wniosku znajduje się na stronie internetowej Rejestru znajdującego się na stronie Rejestry e-Zdrowia.

Rejestr niektórych zawodów medycznych dla mieszkańców województwa lubuskiego prowadzi Wydział Zdrowia Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego, ul. Jagiellończyka 8, 66-400 Gorzów Wielkopolski.

  • Informację o prowadzonych sprawach można uzyskać pod numerami telefonów: 95 7851 156, 95 7851 189 lub 95 7851 155 od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00 do 11.00.

Pomoc techniczna:

  • Pomoc techniczną w zakresie Rejestru można uzyskać telefoniczne pod nr 19 239, 22 19 239 lub 515 239 239 oraz mailowo pod adresem: 
    rizm-erwis.ezdrowie@cez.gov.pl  (link wysyła e-mail).
  • Pomoc techniczna świadczona jest całodobowo, przez 7 dni w tygodniu (również w święta). 

Co zrobi urząd?

  1. Organ rejestrowy, dokonuje weryfikacji poprawności wniosku oraz składanych dokumentów.
  2. W przypadku stwierdzenia braków formalnych we wniosku, organ rejestrowy wzywa osobę do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia przekazania w rejestrze informacji o konieczności uzupełnienia braków, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
  3. W przypadku niewniesienia opłaty, organ rejestrowy wzywa osobę do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia przekazania w rejestrze informacji o konieczności uzupełnienia braków, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
  4. Po weryfikacji i potwierdzeniu niezbędnych danych zawartych we wniosku, organ rejestrowy dokonuje wpisu do rejestru i nadaje indywidualny identyfikator wpisu.

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wpisu Zawodów Medycznych jest jawny częściowo i dostępny pod tym linkiem - istnieje możliwość wyszukiwania, przeglądania i drukowania.

Jaki jest czas realizacji?

Zaświadczenie ma postać wydruku z systemu teleinformatycznego i może je uzyskać jedynie osoba wpisana do Rejestru i nadania indywidualnego identyfikatora wpisu, po pozytywnie zakończonej weryfikacji.

Jak się odwołać?

Odmowa wpisu do rejestru, zmiany danych w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru następuje w drodze decyzji, w przypadkach tj.:

  • utrata albo ograniczenia zdolności do czynności prawnych;
  • pozbawienie praw publicznych;
  • prawomocnego skazania za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
  • pozbawienia uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego.

Od decyzji służy odwołanie do Ministra Zdrowia za pośrednictwem Wojewody Lubuskiego, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, wnioskodawca może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.

Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez wnioskodawca postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Informacje dodatkowe

Utworzony na mocy przepisów ustawy Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego prowadzony jest przez Ministra Zdrowia.

Administratorem danych zawartych w rejestrze jest Minister Zdrowia, a dane osób wykonujących zawody medyczne są udostępniane ministrowi właściwemu do spraw zdrowia przez wojewodę właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby wykonującej zawód medyczny, a w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie właściwego wojewody – Wojewodę Mazowieckiego.

Rejestr jest częściowo jawny, w zakresie danych i informacji dotyczących osoby wykonującej zawód medyczny, to jest:

  • numeru wpisu,
  • indywidualnego identyfikatora wpisu,
  • daty wpisu,
  • nazwy wykonywanego zawodu medycznego,
  • imienia i nazwiska osoby wykonującej zawód medyczny,
  • nazwy i adresu miejsca wykonywania zawodu medycznego,
  • informacji o zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego,
  • informacji o zaprzestaniu wykonywania zawodu medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • informacji o wznowieniu wykonywania zawodu medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • dacie utraty uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego
    wraz z podaniem przyczyny,
  • informacji o tymczasowym zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego albo o ograniczeniu zakresu czynności w jego wykonywaniu.

 Podstawa prawna

Ustawa z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1972).

 

Redakcja podstrony

Podmiot udostępniający informację
Lubuski Urząd Wojewódzki
Pierwsza publikacja
Litwin Anna 2024-03-14 11:58
Aktualizacja publikacji
Zabiszak Tomasz 2024-10-01 15:02
Wytworzenie publikacji
Anna Florczak 2024-10-01 15:02
Zatwierdzenie
Anna Duczapska 2024-10-01 15:02
Rejestr zmian podstrony
Drukuj
Liczba odwiedzin
wczytuję

Banery

do góry